Mojih 10 centi,
Dizel:
Plusevi: Vise momenta, mala potrosnja, opusteniji zvuk (moje licno misljenje, vise volim tak tak tak nego naaaaaaaaa), dizel teze isparava, ako je turbo dizel nema potrebe pricati o benzincu, manji broj obrtaja,
Minusi: Smrad dizela ako se ne odrzava prostor oko motora, ako ces da koristis brod zimi moze da bude malo teze paljenje,
Benzin: Nema problema sa niskim temperaturama, kulturniji rad od dizela ali kao sto napisah to je stvar ukusa, kao bolji za velike brzine ali to je bilo nekada, danas je turbo dizel i za to preuzeo primat
Minusi: Velika potrosnja, velika buka, visoki obrtaji, veci prenosni odnos u kopci da bi se dobio krsten stepen korisnosti propelera, benzin lako isparava pa moze lako doci do zapaljenja para
Vanbrodski motor:
Plusevi: dobre manevarske sposobnosti u voznji pramcem i krmom, lak za odzavanje, lako se skine kanap ili kesa sa noge, manji gaz, laka instalacija i deinstalacija, ne moze da dodje do rezonancije sa trupom posto propeler nije ispod trupa, usled ostecenja nema prodora vode u trup
Minusi: Na talasima noga moze da izadje iz vode, zauzima mesto na krmi broda, buka u kokpitu na vecem broju obrtaja, moze da povredi kupace usled nepaznje, nestabilan u draznju kursa
Stabilni motor:
Plusevi: Nema problem sa talasima, posto je duboko ispod vodne linije obicno nema problema sa kavitacijom mnogo manja buka osim ako propeler nije blizu trupa, stabilniji u kursu od vanbrodskog (mada ovo zavisi i od korita), ako je kormilo dobro projektovano ima bolje manevarske sposobnosti od vanbroskog u voznji pramcem, povrede su menje verovatne nego kod vanbrodskog motora, ne zauzima mesto na krmi (kod "fabrickih brodova, uglavnom je ispod patosa ili stepenista za silaz u kabinu, kao kod jedrilica)
Minusevi: ako uhvatis kanap ili kesu moras da ronjas, moras da izvlacis brod iz vode zbog servisa (ne znam koliko je to cesto), inspekcija posle udara (vanbrodski, da prostis, dignes i pregledas, zamenis, popravis), moze da dodje do rezonancije na odredjenim obratajima (kod celicnih brodova), moze da dodje do prodora vode u trup
Eto, na brzinu. Ako mene pitas ja bi sebi neki moderni dizel sa vratilom. Jedno kormilo, strujno oblikovano, i pramcani propeler zbog voznje krmom. Plovio sam sa svim i svacim i benzina se gnusam najvise zbog buke odnosno visokog broja ortaja i sto lako isparava. Ovo ti sve pisem za deplasmanke brodove, na brzim jedinicama motor bas i ne cujes, zvuk ostaje iza tebe, nesto kao na motoru. Jednom sam plovio na jahtici od 10.80m duzine i 4.05m sirine, gaz je bio oko 1m. Motor je bio VW 1.4 tdi, u originalu 75ks, a za brod je imao 40ks. Nista se nije culo, ispod patosa, dobro izolovan, momenta koliko hoces na niskim obrtajima. Uzivao sam. A kada se setim nekih putesestvija od 150milja sa vanbrodskim motorom. Deplasmanski brod, vanbrodski tohatsu 10ks, brzina 7kt max
.
E sada znam da ces da kazes da jedno drugo iskljucuje ali....
:)