Пре неки дан, прегледајући текстове у магазину Наутички свет (Boating World), наиђох на нешто што ми се учинило интересантим и за нас.
С времена на време, потребно је испрати мотор. То неки раде овако, неки онако. Ево шта о томе пише у часопису:
Испирање по упутству
Аутор: Алан Џонс
Слободни превод: Лазар Станојевић
Ако нисте прочтали упутство за употребу мотора, велика је шанса да сте то радили на погрешан начин.
Испирање мотора није јединствен поступак за све типове. Да бисте то урадили како треба, прочитајте упутство за употребу.
Хонда (Honda)
Кад се ради о моделу Хонда 225 из 2005. у упутству пише да треба повезати баштенско црево на прикључак за испирање, који се налази са десне стране горе на свим хондиним моделима јачим од 50 КС. У њему стоји и напомена да покретање мотора док је баштенско црево прикључено може довести до оштећења мотора.
Процедура за моделе Хонда БФ 25 до БФ 50, међутим, потпуно је другачије. Препоручује употребу додатног прукључка за испирање на доњем делу мотора. После скидања пропелера, прикључити баштенско црево а онда стартовати мотор. Препоручује се испирање у трајању од 10 минута.
Меркјури (Mercury)
За двотактне OptiМаx моторе с директним убризгавањем, Меркјури препоручује притисак не већи од 45 psi (фунти по квадратном инчу) што је приближно 3 бара (атмосфере). Прикључак за испирање налази се са задње стране мотора, испод поклопца. Меркјури не каже ништа о томе да ли мотор треба да ради или не током испирања. Три минута је минимум, овако или онако, али мотор би требало да ради при најмањем гасу на леру, ако је укључен.
За четворотактне Верано моторе са супер-пуњачима, Меркјури препоручује постављање прикључка на левој страни, одмах испод поклопца, и испирање с половином притиска воде. Приликом испирања преко овог прикључка мотор не треба да ради. Знајући да стандардни муфови нису погодни и могу оштетити мотор, јер постоји још један уложак с предње стране доле, поред једног са стране.
Процедура за мање четворотакташе захтева скидање пропелера, прикључивање црева на прикључак испод кавитационе плоче, пуштање воде на пола млаза и рад мотора у трајању од бар 15 минута.
За те намене постоје специјалне вреће за испирање ванбродских мотора након боравка мотора у води. Потребно је све време испирања пазити да се врећа не смакне како би ниво воде у њој увек био довољан.
Слика у прилогу показује како изгледа врећа.
Сузуки (Suzuki)
На свим оделима, осим на ДФ2.5 портабл, постоји уграћен уливник свеже воде за испирање с предње стране, одмах испод поклопца, а на неким другим моделима с леве стране на средини између кавитационе плоче и поклопца. Ови други имају поклопац с навојем за који није потребан никакав алат. Само га одвијете и причвстите одговарајући прикључак за баштенско црево. Код коришћења ових прикључака, причврстите баштенско црево и не укључујте мотор. Сузуки такође обезбеђује могућност коришћења „слушалица“ којима се покрију усисници за воду с обе стране стуба. Проверите да ли су добро причвршћене, затим пустите воду и после тога стартујте мотор на леру. Као и код мотора свих осталих марки, водите рачуна да ли конролни млаз показује нормалан проток воде. У обе варијанте, Сузуки препоручује испирање у трајању не краћем од 5 минута.
Јамаха (Yamaha)
Сви данашњи модели јамахе на америчком тржишту од 8КС па на више, имају прикључак за испирање с десне стране гледано према напред. И за све је приписан исти поступак, а то је прикључивање баштенског црева и пуштања воде, без укључивања мотора, у трајању од 15 минута.
Ако је чамац још у води, подићи мотор током испирања. По завршетку, спустити мотор да се оцеди. На Јамахином јутјуб каналу постоји сервисни видео који приказује употребу врећице за испирање у коју је потпуно урњен доњи део мотора у малу посуду с водом и муфове.
Јамаха препоручује скидање пропелера пре почетка испирања. Увек пустити да мотор ради али са не више од 900 обртаја у минуту у трајању од 15 минута. Увек посматрати мотор током читаве процедуре за случај да се смакну муфови или вода истекне из вреће.
Евинруд (Evinrude)
Евинруд има прикључак за воду са задње стране на доњем делу и, према упутству, није неопходно укључивати мотор за добро испирање (што је мало невероватно). За коришћење муфова, на моделима од 20 и 30 КС, као и код других модела са мењачем типа М2, потребно је користити јаку лепљиву траку којом се покрију додатни отвори, да би се обезбедио одговарајући проток, што је важно за коришћење прикључка.
На свим моделима с прикључцима, без обзира на марку, морате уклонити поклопац или проверити рикључак; иначе, можете оштетити мотор, ако млаз воде буде испрекидан. Не можемо довољно нагласити: Увек читајте упутство за употребу.