Autor Tema: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?  (Pročitano 15667 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7053
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« poslato: 21, 04, 2012, 22:24:04 posle podne »
Uskladjivanje snage motora sa tipom i veličinom plovila verovatno je jedna od najvažnijih stvari o kojoj treba voditi računa prilikom kupovine motora. Postoji fina linija razgraničenja izmedju prejakog i preslabog motora. Kada odaberete snažniji motor često rizikujete oštećenje plovila i izlažete se riziku. Ako izaberete motor slabije snage bićete u situaciji da preopteretite motor i nemate pravo iskorišćenje snage. U nastavku teksta naći ćete informacije koje mogu da pomognu po ovom pitanju. Ipak, najvažnije je da konsultujete proizvodjača motora i pratite njegove preporuke.

Mali vanbrodksi motori
Imajte na umu da je težina veoma bitna kod izbora vanbrodskog motora. Neki motori iako iste snage mogu biti vrlo različitih težina i o tome vodite računa.

2KS - 4KS (ispod 15,9 kg)
Osim Honde 2KS i Yamahe 2,5KS koji su četvorotaktni, gotovo svi ostali su dvotaktni u ovoj klasi. To su perfektni motori za skoro sve male čamce. Možete ih koristiti na gumenjacima, kanuima, manjim jedrilicama, sklopivim čamcima i drugim lakim plovilima dužine od 8 do 12 stopa (2,44 - 3,66 m). Ako je čamac dovoljno lak da možete sami ili iuz pomoć jednog pirjatelja da ga ponesete i ako gaz nije veći od 5 do 10 cm ovo su idealni motori. Još jedna njihova osobina je da u sebi imaju ugradjene rezervoare za gorivo.

Performanse

- za očekivati je da će ovi motori kliziti kroz vodu pri brzini od 8 do 16 km/h. Sa nekim od ovih sa dva cilindra i 3 ili 4 KS mnogi gumenjaci i kanui će glisirati ako je u čamcu samo jedna osoba.
- ovi motori omogućavaju veće brzine od ugradjenih stabilnih motora tih snaga.
- kao pomoćni motori koji se često koriste pri manevrisanju većih plastičnih plovila dužina iznad 4 m i težine iznad 240 kg veoma su korisni.


5KS - 8KS (18 kg - 27,2 kg)

Ovo su radni konji srednjih snaga i malih težina. Lako klize kroz vodu kad su postavljeni na manjim gumenjacima, kanuim i čamcima sa ravnim dnom. Ovo su lepi motori zato što su dovoljno snažni i još uvek prilično lagani za transport. Perfektni su za mnoge male ili jedrilice srednjih veličina ali i kao pomoćni, manevarski  motori na čamcima ispod 6,10 m. Ovi motori su idealni za čamce čija je težina izmedju 22,7 kg i 113,34 kg, dužina izmedju 2,44 m i 4,27 m i mogu da ih ponesu jedan ili dva čoveka.

Performanse

- Možete očekivati brzinu od oko 16,1 do 28,97 km/h s jednim čovekom u čamcu.
- Sjajni su kao zamene ili pomoćni motori na jedrilicama.
- Ponekad ovi motori ispoljavaju različite karakteristike u zavisnosti od broja ljudi u čamcu.


9,9KS - 18KS (29,48 kg - 45,36KS)
Ovo su motori za vaše ploveće kućice. Vrlo su upotrebljivi i pogodni za skoro svaku priliku i potrebu. Izuzetno su popularni kod onih koji treba da predju veća rastojanja. Takodje popularni su medju ribarima koji plove često sa bar još jendom osobom ili treba da prevezu veći teret. Ovi motori se često koriste na većim jedrilicama dužina od 4,88 m do 7,62 m. Česti su i na čamcima s ravnim dnom dužina 3,35 m do 4,88 m, velikim kanuima, gumenjacima od 2,74 m do 3,66 m i na manjim plastičnim čamcima dužine od 3,35 m do 4,88 m. Čamci u ovoj klasi obično su teški od 54,43 kg do 272,16 kg i više. Ove motore nije preterano teško prenositi s mesta na mesto.

Performanse

- Možete očekivati brzinu od 24,14 do 40,23 km/h sa lakšim plovilima.
- Bez problema izglisiraju čamac dužine do 4 m sa jednom osobom.
- Tamo gde 6-8KS nije dovoljno motori od 9,9KS do 18KS biće pravo rešenje.
- Motori ove snage često imaju kao opciju mogućnost elektrostarta i punjenja akumulatora.


20KS - 35KS (45,34 kg - 68,04 kg)

Ovo su granični modeli motora srednjih snaga. Oni su najpopularniji jer predstavljaju most izmedju malih i srednjih ribarskih brodova. Ovi motori će poterati plstični čamac ili veći čamac s ravnim dnom velikim brzinama. Mnogi ribari koji moraju da predju 8 do 40-tak kilometara ne koriste motore ispod 20KS. Sjajni su za lake čamce od 3,96 m do 5,49 m kao i za jedrilice i pontone. Koriste ih često i na velikim gumenjacima, velikim kanuima, čamcima od aluminijuma s ravnim dnom dužina od 4,27 m do 5,49 m i na velikim jedrilicama. Ako podjete na pecanje s tri ili više osoba i želite da glisirate nećete uzeti motor ispod 20 ks.

Performanse

- Možete očekivati brzine od oko 32 do 48 km/h na većini lakih čamaca.
- Ako sa 9,9KS do 18KS imate problema da izglisirate, motori od 25-35KS biće pravo rešenje.

Motori srednjeg dometa

40KS - 75KS

Ovi motori su idealni za vaše čamce od plastike dužina od 4,27 do 5,49 m koji se koriste za ribolov i krstarenje. Veoma su dobri na pontonima od 4,88 m do 6,71 m i na čamcima od aluminijuma iznad 6,10 m ravnog dna. Ovim motorima lako se stiže do terena za ribolov brzinama iznad 48,28 km/h sa tri ili više osoba na čamcu.


Sledeći segment u klasama motora su oni od 90KS do 140KS, a još snažniji su oni od 150KS do 300KS.



Van mreže zoki novus

  • Predsednik ф odeljenja
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *********
  • Poruke: 2981
  • Pol: Muškarac
    • Nemo
  • Brod tip: Carver
  • Marina: Ada Ciganlija VK Partizan
  • Veličina: 33ft
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #1 poslato: 21, 04, 2012, 22:49:56 posle podne »
Vrlo interesantno ha
Namera jeste dobra ali...
« Poslednja izmena: 21, 04, 2012, 23:53:31 posle podne zoki novus »

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7053
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #2 poslato: 22, 04, 2012, 08:10:55 pre podne »
Sto ga malo ne procisti od onih centimetara i milimetara. Nije to bas tako striktno. U stvari, da budem iskren ceo tekst je pisao neko ko nema pojma. To je dovoljno, da ne obrazlazem na deset strana. LSI je imao dobru nameru ali je naleteo na los  tekst.

Što se tiče centimetara i milimetara - centimetri su pomenuti na jednom  mestu, a mislim da milimetri nigde nisu pominjani.
Zaokruživanje sam prepustio čitaocima, jer moj zadatak kao prevodioca nečijeg štiva je da ga prevedem verno. Da sam hteo da ga obradjujem, onda bih možda i zaokruživao.

A što se tiče toga da je tekst pisao neko ko nema pojma - to je već stvar o kojoj bi neko drugi trebalo da kaže više, kad već Dule neće da komentariše.

Ali ako je Dule u pravu, onda pozivam i njega i sve ostale koji znaju bolje da odmah izvrše ispravku svih netačnih podataka u mom prevodu kako ostali čitaoci ne bi bili uskraćeni za pravu informaciju i što je još važnije - da ne bi bili zavedeni onim što sam ja preveo.

Za tačnost prevoda ja garantujem, a za tačnost date informacije odgovoran je autor teksta. Ko želi da proveri tačnost prevoda može to da uradi ako poseti link: http://www.smalloutboards.com/.

Radi se o tome da sam vam preneo tekst koji su objavili ljudi koji se bave prodajom polovnih vanbrodskih motora u Americi. Njihov tekst je namenjen potencijalnim kupcima, s namerom da izbegnu moguće žalbe kupaca nakon kupovine.

Dakle, neko je tamo verujem dobro promislio pre nego što je napravio datu podelu i napisao koji motor ide na koje plovilo.

Radi se o tome da u inostranstvu postoje zakoni koji štite kupce čak i kada kupuju polovne stvari. Dok kod nas imate famoznu klauzulu da kupac kupuje aritkal u zatečenom i vidjenom stanju i time prodavac skida sa sebe bilo kakvu odgovornost ako kupac kasnije zaključi da mu kupljeni motor ne odgovara na plovilu koje ima (u ovom slučaju).

E, sad, ako su tekst pisale budale - onda je Dule u pravu i ja sam samo gubio vreme. Ja lično ne verujem da se o tome radi.



Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #3 poslato: 22, 04, 2012, 09:55:31 pre podne »
LSI, to što ste uradili je čista piraterija.
Da bi tekst bio legitiman, trebali ste navesti izvor odakle je kopiran,
kao i napomena da je tekst preveden i bez izmena.

No, neki sajtovi i to smatraju kradjom autorskog prava.
Tako da, dva loša ubiše Miloša.
Tekst je za USA tržište, plus copy-translate-paste.

 yg

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7053
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #4 poslato: 22, 04, 2012, 14:10:39 posle podne »
LSI, to što ste uradili je čista piraterija.
Da bi tekst bio legitiman, trebali ste navesti izvor odakle je kopiran,
kao i napomena da je tekst preveden i bez izmena.

No, neki sajtovi i to smatraju kradjom autorskog prava.
Tako da, dva loša ubiše Miloša.
Tekst je za USA tržište, plus copy-translate-paste.

 yg


Mossi,
Slažem se da ovako kako sam dao tekst može neko da me optuži za pirateriju ali sinoć je bilo dosta kasno (za mene) i jednostavno zaboravio sam da navedem izvor.
To sam ispravio u svom komentaru posle Duletove poruke.

Ipak, mislim da je svima na ovom forumu jasno da to što sam pisao nije bilo rezultat nekog mog iskustva i znanja već da je to negde pronadjeno. Tako da, bar što se toga tiče, savest mi je mirna jer nikog nisam hteo da dovedem u zabludu.
Jednostavno, našao sam tekst za koji sam pomislio da može mnogima da razreši dileme kakave sam i ja imao kada sam krenuo da po internetu tražim upravo te informacije u vezi sa motorima.
Izbor motora prema vrsti i veličini plovila je važna stvar i verujem da je tekst koji sam preveo koristan mnogima od nas.


Ne isključujem ja mogućnost i da je Dule u pravu ali ako je tako, onda bi morao argumentovano da ospori svaki deo iz teksta koji sam ja preveo, tako da naši forumaši dobiju pravu informaciju.
Ipak, kao što sam rekao, verujem da su podaci koje sam našao i preneo zasnovani na nekom iskustvu i znanju.

To što se radi o tekstu iz Amerike, ne bi trebalo da znači neku razliku.
Razliku možemo da pretpostavimo u navedenim brzinama jer ja sam uveren da su ove brzine date kao relativne u odnosu na neku tačku na obali ili kao brzine koje se ostvaruju plovidbom na moru ili jezeru, zanemarujući brzinu vodene struje ali da bi situacija bila drugačija kada bi se govorilo o  brzinama pri vožnji uzvodno ili nizvodno prilikom plovidbe na reci.

Prema tome, stojim iza ovog teksta i nadam se da će pomoći makar nekom da kada bude razmišljao o tome kakav motor mu je potreban.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7053
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #5 poslato: 22, 04, 2012, 20:07:35 posle podne »
Izbor motora za neki camac svakako nije prepusten prodavcima polovnih motora.
To rade proizvodjaci camaca i na svakom, ili u uputstvu za svaki, stoji preporucena snaga motora.


Ovo je, naravno, apsolutno tačno i nesporno.

Ali činjenica je da kod nas mnogo ljudi kupuje stare, polovne čamce ili do čamaca dolazi samogradnjom i to po sopstvenim "nacrtima" i bez ikakvih konsultacija sa stručnjacima za brodogradnju. Upravo takvima je namenjen tekst koji sam preveo.

Ponoviću - Dule, ako u objavljenom tekstu ima nešto što nije tačno, dajte onda svoj komentar i pomozite svima nama bez potrebnog i dovoljnog znanja, da nam bude lakše da sami sebi objasnimo šta je to što nam treba.

Van mreže zoki novus

  • Predsednik ф odeljenja
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *********
  • Poruke: 2981
  • Pol: Muškarac
    • Nemo
  • Brod tip: Carver
  • Marina: Ada Ciganlija VK Partizan
  • Veličina: 33ft
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #6 poslato: 22, 04, 2012, 22:26:33 posle podne »
Dule je imao camac od 22,7kg duzine 2,44m i ostvarivao je brzinu vecu od 28,97km zato nemsli da je tabela bas realna.
Inace amerikanci na boci tecnosti za pranje vetrobrana lepo napisu uputstvo kako se boca otvara i pod kojim uglom se i gde sipa....

Van mreže SALE NB

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2449
  • Pol: Muškarac
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #7 poslato: 23, 04, 2012, 09:35:39 pre podne »
Kada odaberete snažniji motor često rizikujete oštećenje plovila i izlažete se riziku. Ako izaberete motor slabije snage bićete u situaciji da preopteretite motor i nemate pravo iskorišćenje snage.


Da ste lepo pročitali tekst, videli bi da niko i ne govori o izboru dužine plovila, već o izboru motora.
Ovo "uputstvo" je zamišljeno kao osnovna smernica pri izboru motora za totalne laike i početnike.
To se može i zaključiti i po veličinama čamaca koji su navedeni u primerima, praktično se ne pominju čamci duži od 7m, a to su uobičajeni čamci za početnike ( barem u USA ). Naravno, ovi primeri se uglavnom odnose na gliserska korita i jedrilice kakve su tamo najčešće koriste.

"Moreplovac ne moli za pravac vetra, već uči kako da plovi po postojećem"

Van mreže ladjaVlajko

  • Administrator
  • Rečni Drekavac
  • *****
  • Poruke: 327
  • Pol: Muškarac
  • Veličina: 23cm
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #8 poslato: 24, 04, 2012, 08:57:31 pre podne »
Mislim da bi bilo pametno povezati ovaj tekst sa onim što je Barba uradio na http://www.mojaladja.com/forum/index.php/topic,7509.0.html

Van mreže poljo

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1961
  • Pol: Muškarac
    • "Teska voda"
    • http://www.alojasailing.com/
  • Brod tip: Bar Harbor Cruiser
  • Marina: NK"Moja ladja Brcko"
  • Veličina: 8m
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #9 poslato: 27, 07, 2013, 18:04:55 posle podne »
Imal neko pametan da mi sracuna uz pomoc ovih formula ...ja sam glup ko tocilo !
Brod je 26 stopa(elem za malo 8m)
poludeplasmansko korito
deplasman 2130 poundi
koristio motor unutrasnji 198 ks i z-nogu
koliko je brzo isao sa tim agregatom? e jbliga ako znam
Znam da bi ja volio da idem do 16-20 km/h .
Koji vanbrodski motor da uparim sa brodicem ? Koliko konja +plus ja bi bilo dovoljno za postavljene uslove
Vepar je vepar, čak i kad mu kažu da je svinja.

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16692
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #10 poslato: 27, 07, 2013, 18:29:33 posle podne »
uh jako je nezahvalno sa tim podacima dati neke procene....

pogledaj ovde : http://www.psychosnail.com/boatspeedcalculator.aspx

ukucao sam zeljenu brzinu od 18 km/cas izbacilo mi je da mi treba motor od 9,8 konja...

u svakom slucaju , imate marinu poskidaj motor od 10 20 i 30 konja i stavi ih i izmeru i sve ce ti biti jasno... posao od 3 sata ...




Van mreže poljo

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1961
  • Pol: Muškarac
    • "Teska voda"
    • http://www.alojasailing.com/
  • Brod tip: Bar Harbor Cruiser
  • Marina: NK"Moja ladja Brcko"
  • Veličina: 8m
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #11 poslato: 27, 07, 2013, 18:48:43 posle podne »
Taj naucni pristup je vec dogovoren .Kad tako radim nema kupovine u naprijed nego tek poslije probe . po ovim formulama ispalo 40 ks ...hm  ...ipak ce da radi proba
Vepar je vepar, čak i kad mu kažu da je svinja.

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16692
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #12 poslato: 27, 07, 2013, 19:03:25 posle podne »
Taj naucni pristup je vec dogovoren .Kad tako radim nema kupovine u naprijed nego tek poslije probe . po ovim formulama ispalo 40 ks ...hm  ...ipak ce da radi proba

il ja il ti nismo uneli dobre podatke... ja sam tvoje podatke uneo i dobio oko 9.9...

Van mreže ladjaVlajko

  • Administrator
  • Rečni Drekavac
  • *****
  • Poruke: 327
  • Pol: Muškarac
  • Veličina: 23cm
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #13 poslato: 27, 07, 2013, 21:04:52 posle podne »
Brod je 26 stopa(elem za malo 8m)
poludeplasmansko korito
deplasman 2130 poundi
koristio motor unutrasnji 198 ks i z-nogu

Jesi li ti siguran za ovaj deplasman ? To ti je oko 1000 kila, a ako poteras 1000 kila sa 200 konja, to ce da poleti ....

Van mreže poljo

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1961
  • Pol: Muškarac
    • "Teska voda"
    • http://www.alojasailing.com/
  • Brod tip: Bar Harbor Cruiser
  • Marina: NK"Moja ladja Brcko"
  • Veličina: 8m
Odg: Za novajlije i ostale - kako odabrati snagu motora za vaš čamac?
« Odgovor #14 poslato: 28, 07, 2013, 08:58:20 pre podne »
Greska nego kako
The weight of the boat is 4600 lbs
a ovo je valjda nosivost (zive vage )
Vepar je vepar, čak i kad mu kažu da je svinja.