Највећи свјетски бродови на путу су да постану још већи и ефикаснији, захваљујући дивовским инжењерским пројектима и новом систему смањења трења у пловидби, помоћу струје зрачних мјехурића која окружује труп брода.
Како се Панамски канал темељно обнавља и проширује на 49 метара, отвара се ново раздобље у бродоградњи.Истовремено је поморским инжењерима пружена прилика да почну с потпуно новим дизајном бродова.
Једна од технологија које највише обећава је тзв. ваздушно подмазивање – струја ваздушних мјехурића која окружује подводни дио брода, смањујући трење и штедећи гориво.
Струјањем ваздука одвојила би се вода од металне оплате брода, а како је плин мање густоће од течности, смањило би се трење, рекао је проф. Steven Ceccio, с одјела за поморску архитектуру и инжењеринг, америчког универзитета Мицхиган.
У пракси би то значило да би дување ваздуха кроз рупе на оплати брода дјеловало као мазиво између пловила и воде, смањујући трење за до 80 посто. Ријеч је о замисли која постоји већ дуже вријеме, а руски научници су је испитивали 60-их и 70-их година 20. вијека.
Систем отвора на равном дну брода повезаних с компресором на палуби, само је дио нове технологије, која тражи пуно усавршавања, јер да би брод клизио на подводном зрачном јастуку, потребне су и измјене на облику трупа и на погону.
Јапански индустријски конгломерат Mitsubishi недавно је почео комерцијализовати нову технологију називајући је “Mitsubishijev систем ваздушног подмазивања”, а пробне пловидбе су показале 10 посто мање емисије CO2, док рачунарске симулације говоре да је могуће смањити емисију за 35 посто.
Извор:http://www.svijetokonas.net