Autor Tema: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?  (Pročitano 42954 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« poslato: 02, 05, 2009, 23:56:47 posle podne »
Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?

saveti o jačini motora koja je dovoljna za brod.

Ja bih probao dati jedan odgovor, a voleo bih da čijem i ostale.


DEPLASMANAC - zbog režima plovnosti podnose čak i preko 100 kg sopstvene težine( broda ) po 1 KS, jer po pravilu plove brzinom 7-8 desetina svoje dužine. Povećanje broja konja im ništa ne znače jer tope krmu, dižu pramac te im kretanje prelazi iz horizontalnog u vertikalni.

POLUDEPLASMANAC - zbog režima plovnosti, na račun stabilisanja krme, bilo dodatnim spojlerima, platformama, bilo zbog širenja krmenog dela dna i zrcala traže 1 KS na 20 - 50 kg sopstvene težine. Ovo zavisi najviše od mogučnosti kupca. Traže ovako veliku snagu jer bez obzira na zadnje spojlere ne glisiraju već silom probijaju vodu, tako da kad ih gledamo s boka vidimo ih vrlo duboko uronjene u vodi, uz to im je takva snaga potrebna zbog guranja ogromne količine vode ispred sebe.

GLISER -  maximalno 20 kg po 1 KS s tim da je to jako loš rezultat, uz savršeno (skoro) dno će teško izglisirat i malu brzinu postizati. Moderni gliseri imaju čak odnos 2 kg na 1 ks.

JEDRLICE, JEDRENJACI - zbog opcije jedara znaju imati i po 500 kg po 1 ks.

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #1 poslato: 03, 05, 2009, 11:09:16 pre podne »



DEPLASMANAC - zbog režima plovnosti podnose čak i preko 100 kg sopstvene težine( broda ) po 1 KS, jer po pravilu plove brzinom 7-8 desetina svoje dužine. Povećanje broja konja im ništa ne znače jer tope krmu, dižu pramac te im kretanje prelazi iz horizontalnog u vertikalni.

Malo mi nejasna ova brzina ako je camac od 7m dali to znaci da mu je max brzina 5.6Km/h?  Malo nelogicno zar ne?b :unsure:
Marke

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #2 poslato: 03, 05, 2009, 13:56:39 posle podne »
Postoji hidrodinamicki otpor vode koji raste sa brzinom kretanja tela kroz vodu.


Klasican tabanas pruza neznatan otpor pri par kilometara na cas a sa svakim kilometrom potrebna snaga raste i posle 12km/h treba duplo snage za svaki kilometar vise. Dalje ne vredi dodavati snagu vec menjati oblik camca. Sto je camac uzi a duzi bolje probija vodu i moze brze da ide. Dodavanje snage ne vredi puno.


Gliseri i postoje da bi savladali tu prepreku i napravljeni su da pruzaju veliki otpor kroz vodu koji pretvaraju u uzgonsku silu i podignu gliser iznad vode da kliza po povrsini.
Marke

Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #3 poslato: 03, 05, 2009, 19:05:42 posle podne »
Sve tabele potrošnje GpM (Galona po Milji), pokazuju da potrošnja drastično RASTE kako brzina čamca ide ka momentu izglisiravanja! Da bi nakon toga, solidno pala i onda linearno išla do svog maksimuma na maksimalnom broju obrtaja. GpM je ubedljivo najpovoljniji upravo u LER BRZINI! Tada 4T motor troši kao upaljač.

Van mreže sale.m79

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 926
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Gasa
  • Brod tip: Apic
  • Marina: Smederevo
  • Veličina: 10m
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #4 poslato: 10, 01, 2011, 10:32:48 pre podne »
ni meni nije jasno a zelim da znam deplasmansko korito vodena linija12m sirina4m
molim Skipera da odredi snagu i brzinu

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #5 poslato: 10, 01, 2011, 11:01:14 pre podne »
Tabanasi definitivno nisu deplasmanci.
Taj oblik najlakse izglisira znaci i pruza manji otpor od V korita.
Ovaj podatak je i mene zacudio jer sam bio ubedjen da su svrstani u deplasmance.
Nedostatak tabanasa je nestabilnost na talasima i losa upravljivost pri glisiranju.

Marke

Van mreže sale.m79

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 926
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Gasa
  • Brod tip: Apic
  • Marina: Smederevo
  • Veličina: 10m
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #6 poslato: 10, 01, 2011, 14:18:50 posle podne »
Marke ja ne mislim na tabanasa.

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #7 poslato: 10, 01, 2011, 15:10:59 posle podne »
Znam; samo komentarisem jer dosta ljudi misli da su tabanasi deplasmanci....
Marke

Van mreže budens72

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2397
  • Pol: Muškarac
    • Carpe Diem
  • Brod tip: čelični lim
  • Marina: Dunavac, Petrovaradin
  • Veličina: 12
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #8 poslato: 10, 01, 2011, 15:31:45 posle podne »
hm... a gde onda spadaju tabanaši.... ?
Dunav je moje more.....

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16692
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #9 poslato: 10, 01, 2011, 17:08:41 posle podne »
hm... a gde onda spadaju tabanaši.... ?
po meni u polu deplasmance... ako dobro pogledas korito tabanasa i korito siklje , shvatices da je kod tabanasa samo sire korito i veci gaz... sto ce reci dovoljno jak motor i izglisiraces ....  znam da ce vecina reci da nisam u pravu al nema logike da bude drugacije

Van mreže budens72

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2397
  • Pol: Muškarac
    • Carpe Diem
  • Brod tip: čelični lim
  • Marina: Dunavac, Petrovaradin
  • Veličina: 12
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #10 poslato: 10, 01, 2011, 17:24:35 posle podne »
U pravu si ako krmeni deo nije švancovan, međutim, ako se krmeni deo sužava i sa strane i izdiže dno,čamac apsolutno plovi u deplasmanskom režimu...Koliki god motor da staviš na njega on neće izglisirati već će samo stvarati veći otpor na krmi,koja će tonuti  a pramac se uzdizati....dok brzina neće ili će minimalno rasti...
Dunav je moje more.....

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #11 poslato: 10, 01, 2011, 22:59:07 posle podne »
Takav camac nije ni dobar deplasmanac jer nema razloga da ima veliki svans koji "lepi" za vodu i vuce nadole pa to i ne uzimam u obzir.
Takav oblik je nuzno zlo kako od sto manje dasaka sami da sklopite camac koji drzi vodu. a potom su ljudi nastavili da prave "proveren" model.
Marke

Van mreže bugi

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 643
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
  • Brod tip: Tajmen 525
  • Marina: Galija Visnjica
  • Veličina: 5.25
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #12 poslato: 11, 01, 2011, 08:51:05 pre podne »
E ovo me uvek zanimalo
Zasto ljudi kad naprave kabinas od recimo 7-8 metara sa ravnim dnom uvek suze zadnji deo i naprave svans
Zar nije bolje da ostane ravno dno i ravnomerna sirina do kraja
Prosto mi nije jasno sto im treba to uranjnje u vodu....koja je to fora...ako izdigne njusku bolje ide...neka neko objasni

Van mreže budens72

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2397
  • Pol: Muškarac
    • Carpe Diem
  • Brod tip: čelični lim
  • Marina: Dunavac, Petrovaradin
  • Veličina: 12
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #13 poslato: 11, 01, 2011, 09:43:08 pre podne »
Ne treba njima uranjanje u vodu, već sužavanjem prema krmi se smanjuju otpori... takvo korito jako lepo plovi sa motorima manje snage, međutim takva korita imaju ograničenu brzinu. Povećanjem snage motora se otpori naglo povećavaju,a brzina samo neznatno ...
Dunav je moje more.....

Van mreže SALE NB

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2449
  • Pol: Muškarac
Odg: Kako odrediti jačinu motora dovoljnu za brod?
« Odgovor #14 poslato: 11, 01, 2011, 10:03:09 pre podne »
Tabanaše svakako moramo svrstati u polu-deplasmance, iako oni, po svojim svojstvima, skoro da zaslužuju sopstvenu kategoriju.

Ako tabanaš na krmi nije švancovan, tj. ako krma nije sužena u odnosu na sredinu trupa i ako dno na krmi nije podignuto u odnosu na sredinu čamca, takav tabanaš je u plovidbi ( ovisno o težini, naravno) veoma malo uronjen u vodu, ima veoma plitak gaz, pa se sa jakim motorima postiže izdizanje pramca iznad vode i drastično smanjenje oplakane površine i otpora-dobijamo veliku brzinu.
Ravna krma pomaže u tome tako što, slično avionskom krilu, vrtloži i potiskuje vodu ispod sebe i stvara talas ispred sebe, kao neki "jastuk" ispod trupa, na koji se čamac izdiže iznad površine vode. Ako motor ima dovoljno snage, krmeni deo čamca će se "popeti" na taj "jastuk", a pramac će pritom biti slobodan u vazduhu.

Ako takav tabanaš pokrećeš sa slabim motorom, takav motor nema dovoljno snage da izgura krmu na taj talas, pa ta voda koju krma vuče i "gura" pod sebe postaje smetnja i usporava kretanje čamca. To je ono što zovemo "oranjem".
Pramac gleda u nebo, krma je duboko dole, a elisa gura čamac više prema gore nego prema napred.

Zato ljudi koji planiraju da pokreću tabanaš sa nekim malim motorom, "švancuju" krmu, tj. imitiraju izgled i oblik krme kod klasičnog deplamanca, odnosno jedrilice.
Takva uska i podignuta krma ne potiskuje vodu na dole, već je "sabija" iza sebe, čime praktično povećava potisak napred.
Kako na taj način ne stvara dodatni otpor, čamac će i sa malim motorom imati pristojnu brzinu i dobru ekonomiju.
Ljudi se prilikom izrade čamca opredeljuju unapred za vrstu motora koji će koristiti, mada verujem da je često u pitanju čisto neznanje i prave onakav oblik krme kakav su videli kod komšije ili prijatelja.
"Moreplovac ne moli za pravac vetra, već uči kako da plovi po postojećem"