Mali pomoćni vanbrodski motor od tri do desetak ‘konja’ ne viđa se više samo na plovilima vlasnika ‘kojima ništa nije skupo’, nego i na manjim brodicama ljudi koji na opremanje svoje barke nikada ne mogu potrošiti koliko bi htjeli.
Djelomice je ‘tajna’ u potrebi za većom sigurnošću, a vrlo često i u načinu korištenja brodice. Naime, sportski ribolovci, navlastito panulaši, redovito trebaju jači motor da bi mogli brže stići do udaljenih ‘pošta’ - i na vrijeme pobjeći, ako zaprijeti nevrijeme - dok im je manji motor zapravo radni, kao pogonski agregat za duge sate obilaska hridi i škripova brzinom od jednoga ili dva čvora, koliko dopušta upotreba živoga mamca.
Ali, kad se pomoćni motor prigrađuje, rijetko za nj ima mjesta na krmenom zrcalu pored glavnoga, pa treba naći rješenje koje će udovoljiti trima ‘diktatima’: pomoćni motor ne smije smetati glavnomu ni ovaj njemu; treba iznaći optimalan način upravljanja pomoćnim motorom, što nije uvijek lako zbog njegovog sprezanja s kormilarskim sklopom glavnoga; treba valjano urediti i dovod goriva, te, povrh svega, osigurati i da pomoćni motor, kad se ne koristi, ne stvara otpor koji umanjuje učinak glavnog agregata. U slučaju da na krmenom zrcalu ima dovoljno mjesta za vješanje obaju motora, svakako je najbolje rješenje njihovo povezivanje u jedinstven upravljački sustav što nije teško izvesti, jer su vanbrodski motori svih proizvođača unaprijed pripremljeni za takvo sprezanje. Dovoljno je, stoga, ugraditi spojnu polugu koja će pomake glavnog motora prenositi na pomoćni, pri čemu možete izabrati između trajnoga spoja i poluge s oprugom kojom se motori povezuju privremeno, tako da se lako razdvajaju kad pomoćni primjerice na zasebnom nosaču dižete iz mora.Tako ćete istim pokretom kola kormilariti obama motorima, a da se ne bi stvarao pasivni hidrodinamički otpor, svakako provjerite jesu li osovine njihovih propelera paralelne jedna drugoj.
Neki stručnjaci zagovaraju rješenje po kojemu pomoćni motor ostaje u moru i kad se plovi glavnim, jer tada ugašeni služi kao dodatno kormilo i olakšava pokretanje u slučaju da vam, u nevolji, treba sva snaga obaju agregata. Ali, budući da vijak glavnog motora stvara mnogo pjene uz krmeno zrcalo, može se dogoditi da vijak pomoćnoga ostaje povremeno izvan vode, što je loše za njegovo uredno hlađenje i trajnost osovinskoga sklopa.
FIKSNO ILI GORE-DOLJE
Jaki čelični nosač; ima 4 položaja i prihvaća dvotaktne motore snage do 18 KS i četverotaktne do 15 KSAko na krmenom zrcalu ima mjesta i za pomoćni motor, to ne znači da ga jednostavno možemo pričvrstiti pored glavnoga, jer je malo vjerojatno da će veličina podloške obično od debele vodootporne šperploče, u novije vrijeme i od plastike (sipasa) biti dostatna za oba motora.
To znači da za pomoćni treba dograditi zasebnu podlošku, i to s obiju strana zrcala; te ploče se pričvršćuju vijcima od nehrđajućeg čelika, svakako prethodno umočenim u epoksidno ljepilo, kako vlaga ne bi mogla prodrijeti u drvenu jezgru između dvaju slojeva stakloplastičnog laminata.
Vijke kojima se pomoćni motor pričvršćuje pri zrcalo svakako povežite jakim lokotom, ili jedan od njih opremite specijalnom bravicom (poput one kojima se osiguravaju skupi aluminijski naplatci na automobilima), budući da su laki motori najčešće meta kradljivaca koji ‘operiraju’ po komunalnim lučicama i marinama.
Spojna poluga - na slici je rješenje s oprugom koja omogućuje istodobno upravljanje glavnim i pomoćnim motorom
rješenje s oprugom koja omogućuje istodobno upravljanje glavnim i pomoćnim motorom, uz jednostavno postavljanje i skidanje opruge.
Izvor:
www.nautica.st