Pomognite da ovaj prilog stigne u javne medije.
Poslato je Gradonačelniku Beograda
------------------------------------------------------------------
Poštovani,
žalosno je da jedan grad na rekama kao što je to Beograd, nema više od dva tri čamca koji plove dok su marine na Savi i Dunavu pune vezanih čamaca.
Tako nekada nije bilo, jer kažu da ima više od 20.000 čamaca.
Šta se dogodilo?
Vlada Srbije je donela zakon koji je preopteretio ,,džep” nautičara.
Službeni glasnik R.Srbije
III. ПОРЕЗ НА УПОТРЕБУ ПЛОВИЛА
Члан 15.
Порез на употребу пловила плаћа се, и то: 1) на чамце - према дужини пловила исказаној у метрима, снази мотора исказаној у kW, као и постојању, односно непостојању кабине пловила; 2) на бродове и јахте - према снази мотора исказаној у kW; 3) на плутајуће објекте - угоститељске објекте према површини исказаној у m².
Порез на употребу пловила износи за:
1. Чамце (без кабине) дужине до пет метара (ranije do 6 metara), са моторним погоном
1) до 7,35 kW 3.630
2) преко 7,35 kW до 22,05 kW 5.440 dinara
3) преко 22,05 kW до 73,60 kW 7.850
4) преко 73,60 kW до 96,60 kW 12.080
5) преко 96,60 kW до 220,62 kW 24.170
6) преко 220,62 kW 36.250
2. Чамце (без кабине) дужине преко пет (ranije preko 6 met.) до десет метара, са
моторним погоном
1) до 7,35 kW 6.040
2) преко 7,35 kW до 22,05 kW 8.460
3) преко 22,05 kW до 73,60 kW 12.080
4) преко 73,60 kW до 96,60 kW 18.130
5) преко 96,60 kW до 220,62 kW 29.010
6) преко 220,62 kW 43.510
3. Чамце (без кабине) дужине преко десет до 15 метара, са моторним погоном
1) од 7,35 kW до 22,05 kW 7.850
2) преко 22,05 kW до 73,60 kW 13.290
3) преко 73,60 kW до 96,60 kW 18.130
4) преко 96,60 kW до 220,62 kW 36.250
5) преко 220,62 kW 60.420
4. Чамце (без кабине) дужине преко 15 до мање од 20 метара, са моторним погоном
1) од 7,35 kW до 22,05 kW 14.510
2) преко 22,05 kW до 73,60 kW 20.540
3) преко 73,60 kW до 96,60 kW 30.210
4) преко 96,60 kW до 220,62 kW 44.710
5) преко 220,62 kW 66.470
5. Чамце (са кабином) дужине до пет метара (ranije do 6 metara), са моторним погоном
1) до 7,35 kW 6.040
2) преко 7,35 kW до 22,05 kW 9.060
3) преко 22,05 kW до 73,60 kW 13.290
4) преко 73,60 kW до 96,60 kW 19.330
5) преко 96,60 kW до 220,62 kW 27.800
6) преко 220,62 kW 38.680
6. Чамце (са кабином) дужине преко пет (ranije preko 6 met.) до 15 метара, са моторним погоном
1) до 7,35 kW 10.880
2) преко 7,35 kW до 22,05 kW 19.330
3) преко 22,05 kW до 73,60 kW 24.170
4) преко 73,60 kW до 96,60 kW 30.210
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nekada je najniža kategorija čamaca bila do 6 met. dužine a sada da bi prigrabili što više novca uvedena je kategorija do 5 met. dužine čamca. Tako da je većina čamaca zbog tog jednog metra razlike, svrstana u višu kategoriju preko 5 met. dužine i naravno veća taksa i sve ostalo.
Idemo dalje ...
Skupocene jedrilice mogu imati slabije motore i od deset konjskih snaga, koliki je ranije bio minimum da bi plovilo bilo oporezovano, pa one nisu bile obavezne da plate porez, dok su mnoge domaće šiklje, zardjali čamci, opremljeni jačim motorima debelo plaćali. Ispada da će novim kriterijumom vlada uspeti da zavuče ruku u džep vlasnika skupih luksuznih plovila, ali, većina njih je registrovana u Delaveru-Americi i državama koje brodovima i jahtama ne naplaćuju nikakve takse.
Pravo pitanje za Ministarstvo finansija, koje su nezvanično postavljali i stručnjaci iz ustanova zaduženih za reke, jeste zašto se ne oporezuje vrednost plovila umesto snage motora.
Zašto se plovilo za rekreaciju ne može registrovati na kraće vreme od jedne godine?
(Gumeni čamac veći deo godine stoji savijen u ormaru ili u podrumu.)
Rekreativci u Beogradu i Srbiji ne koriste čamac 365 dana u godini. Obično su to dva letnja meseca što se uklapa u intencije Vlade da letuju u Srbiji. Ali kako?
I mali gumeni čamac se mora registrovati!
Kako je moguće da u većini slučaja registracija i takse uz registraciju prevazilaze i samu cenu koštanja čamca!
90% čamaca je prošlog leta ostalo ne registrovano. Tako će biti i ovog leta.Čame u marinama, jer vlasnici istih ne mogu platiti …
1. Porez na upotrebu, držanje i nošenje dobara (koji se odnosi i na plovila)
2. Republička administrativna taksa
3. Registracija i teh. pregled čamca
4. Obavezno osiguranje čamca
5. Cene još nekih obrazaca.
Kada se sve ovo sabere, mali je broj vlasika čamaca koji imaju mogućnost da registruju čamac.
Koji je tu sada interes države, da čamci budu vezani u marinama?
Možete lako proveriti u marinama Dunava na Ada Huji ili marinama reke Save na Adi Ciganliji i ostalim.
----------------------------------------------------------------------
A kako je to u svetu?
U Holandiji se registracija ne plaća.
U Engleskoj minimalno…
i ako je tamo prosečna mesečna plata preko 2500 funti = 427.000 din.
U Velikoj Britaniji nautika nije vezana samo za plovidbu morem, zastupljena je i plovidba unutrašnjim vodama, rekama, kanalima i jezerima.
Popularni tzv. "Uzani brodovi" (Narrow Boats) koji su se pojavili u 18-om veku i odlikuje ih velika dužina u odnosu na širinu, pa deluju da su veoma uzani. Najveća dozvoljena širina ovih brodova je do 2,10 m (ovo je uslovljeno širinom kanala), a dužine idu i do 22 m (što je opet uslovljeno dimenzijama mesta na kojima se ovi brodovi mogu okrenuti radi vožnje u suprotnom smeru).
Gotovo sve vode u Velikoj Britaniji poverene su na gazdovanje trima organizacijama od kojih svaka izdaje svoje dozvole.
British Waterways pokriva gotovo sve kanale i reke kao što stu Severn, Trent i Jorkšir Ous.
Ekološka Agencija nadležna je za vode reka Temze, Medveja i Istočne Anglije.
Broads Authority pokriva Norfolk i Safolk Boards.
Kod odredjivanja visine naknade za registraciju uzimaju se u obzir dužina plovila i da li korisnik želi da plovi kanalima i rekama ili samo rekama.
Na teritoriji u nadležnosti British Waterways-a plovilo se može registrovati na više načina:
1. Registracija na 30 dana – Thirty Day Explorer
Na čitavoj teritoriji za koju je ova organizacija nadležna moguće je dobiti dozvolu za plovidbu koja važi za bilo kojih trideset dana u toku godine. Dani ne moraju biti povezani. Korisnik dobije 30 blanko overenih kupona na koje svakog dana kada plovi upiše datum i na taj način poništava kupone dok ih sve ne iskoristi.
2. Registacija za kanale i reke
Ova dozvola važi za sve vode nad kojima je organizacija nadležna u Engleskoj i Velsu. Za Škotsku važe posebni uslovi.
3. Registracija samo za reke
Važi za sledeće reke:
• Avon (Hanham Lock to Bath)
• Bow Back Rivers
• Fossdyke & Witham (Torksey to Boston)
• Lee Navigation (Hertford to Limehouse)
• Limehouse Cut
• Ouse and Ure (Goole to Ripon)
• Severn (Stourport to Gloucester)
• Soar Navigation (Trent Junction to Leicester)
• Stort Navigation
• Tees (Tees Barrage to Low Worsal)
• Trent (Shardlow-Gainsborough, including the Nottingham & Beeston Canal)
• Weaver Navigation (Winsford Bridge to Manchester Ship Canal)
Evo koliko bi koštala dozvola tipa 1. (Thirty Day Explorer) na rekama i kanalima (ovo se dozvola može uraditi preko interneta):
Podaci o plovilu
• Ime plovila: SUNCE
• Dužina plovila: 15.00 m
Željena dozvola
• Vrsta dozvole: Kanali i reke (30 day explorer)
• Datum početka korišćenja: 01/06/2010
• Plovilo će pretežno biti na prostoru: Tees Navigation
• Cena: £137.58 (1 funta =170,8 dinara.)
Ili
Podaci o plovilu
• Ime plovila: SUNCE
• Dužina plovila: 4.50m
Željena dozvola
• Vrsta dozvole: Kanali i reke (30 day explorer)
• Datum početka korišćenja: 01/06/2010
• Plovilo će pretežno biti na prostoru
• Cena: £82.05 (1 funta =170,8 dinara.)
Broads Authority u regiji Norfolka i Safolka izdaje dve vrste dozvola za plovidbu:
• Godišnja – kada se plovilo koristi više od 28 dana u godini
• Privremena – kada se plovilo koristi do 28 dana u godini.
Da bi plovilo dobilo dozvolu mora biti registrovano kod ove organizacije (ova registracija je besplatna) a dozvola i registracija važe godinu dana, od 1. aprila do 31. marta sledeće godine.
Za registraciju potrebno je podneti dokaze da je plovilo osigurano (osim za plovila bez motora, čija je razvijena površina do 6 m2) i potvrdu da plovilo ispunjava bezbednosne standarde.
Trošak izdavanja dozvole može se uplatiti poštanskom uplatnicom, telefonom, kreditnom ili debitnom karticom ili u nekoj od kancelarija ove organizacije.
Ekološka Agencija ima donekle drugačiji sistem registrovanja i oni pri odredjivanju visine naknade množe dužinu sa najvećom širinom plovila, a dobijenu površinu množe sa £15.66
Na primer:
• Ime plovila: SUNCE
• Dužina plovila: 15.00m
• Širina plovila: 1.75m
• Površina: 26.25 m2
• Cena: £15.66 x 26.25 = £411.
ili
• Ime plovila: SUNCE
• Dužina plovila: 4.50m
• Širina plovila: 1.75m
• Površina: 7.85 m2
• Cena: £15.66 x 7.85 = £123.32
Eto tako to rade u Velikoj Britaniji.
Ima li razlike u odnosu na ovo što mi imamo?
Ako se uzme u obzir da je mesečni prihod u proseku preko 2.500 funti po glavi stanovnika (427.000 dinara) onda je zaključak da kod njih nije skupo voziti se svojom ladjom.
Sve što čoveka zanima može da nadje na internetu i sve može da plati bez da odlazi i čekanja u redu na šalterima...
Beogradskim rekama moguće je ploviti i pod stranim zastavama. Najčešće oznake ,,stranaca" su - Delaver, SAD.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nadam se da će te pomoći da se obznani jedna nepravda napravljena nautičarima u Srbiji.
Ovako se budžet Srbije neće napuniti, već je ovo u suprotnosti sa željom Vlade. Mnogo je taj budžet bio puniji kada su svi mogli registrovati svoja plovila sa razumnim ,,haračem”.
Pozz.
Vlada Savić (marina ,,Lepi Mika” Ada Huja)
Beograd, tel. 381 64/1214-233
spana313@gmail.com
-------------------------------------------------------------------------------------------------------